Dag 18 – Zaterdag 14 juli

Vandaag wordt de eerste dag van het laatste deel van de vakantie. ´s Morgens ruimen we de camper op en maken we hem helemaal schoon. Zo kan hij over een paar uur ingeleverd worden.

Even schoonmaken

We zitten als in Santa Cruz, dus via San Jose naar Oakland is nog maar 1,5 uur rijden. Als we aankomen op de plek waar we de camper ook hebben gehaald, is het cirkeltje rond. Door ons uitmuntende schoonmaakwerk zijn er geen aanmerkingen van Cruise America en wordt een taxi gebeld. De chauffeur blijkt precies dezelfde man te zijn die ons 2,5 week eerder van Marriott naar Oakland heeft gebracht. Hij brengt ons nu via de Bay Bridge naar Market Street,waar Hotel Whitcomb ligt.

Hotel Whitcomb heette een paar maanden geleden nog Ramada Plaza. Dit hotel ligt heel centraal in de stad, aan Market Street. Het is ook een van de oudste hotels van San Franciso, zo oud dat het zelfs de grote aardbeving van 1906 nog heeft meegemaakt (en overleefd!).

De lobby van het hotel

We lopen de stad in. Wat opvalt is dat er erg veel bedelaars en zwervers zijn in San Francisco. Meteen als we naar links kijken zien we een ander kenmerk van de stad. De straat loopt enorm stijl omhoog, wat logisch is als je denkt dat San Francisco op vele heuvels gebouwd is.

Een paar honderd meter verder ligt Westfield’s. Dit is een enorme shopping mall, met heel veel winkels, waaronder een Nordstrom van 5 etages en Bloomingdales (zeer duur!) van 6 verdiepingen. Na een beetje rondgekeken te hebben kopen we 3-dagenkaarten voor het openbaar vervoer. Deze blijken later erg handig te zijn. Daarna lopen we naar Union Square, het shopping-hart van de stad. Hier liggen naast enorme winkels van Macy’s, Saks en Levi’s ook meer dan honderd boetiekjes van Gucci, Armani, Prada en Louis Vuitton. Nogal duur en exclusief dus…

Union Square

Tijd voor de volgende attractie in deze wervelende stad. Het wereldberoemde Fisherman’s Wharf. Vroeger zaten op deze plek aan de baai alle vissersbedrijven en scheepswerven. Nu is het een toeristische wijk vol winkels, restaurants en cruise operators.

Fisherman’s Wharf

Het hart van deze plek is Pier 39. Deze pier ligt vol souvenirshops en restaurants. Op vlonders naast de pier schijnen honderden zeeleeuwen te liggen. Vol teleurstelling zien we er maar een stuk of twintig… Wat wel erg mooi is is het uitzicht over Alcatraz, misschien wel de beroemdste gevangenis van de wereld. Morgen is het tijd voor deze attractie.

Gezicht op Alcatraz

Nu lopen we verder over de pier. We willen iets makkelijks en snels eten, dus dat wordt McDonalds. Daarna zijn we zo moe (het blijkt toch even omschakelen, van een natuurvakantie naar een stedentrip) dat we naar het hotel gaan.

Hiervoor nemen we echter weer een bekende attractie van San Francisco, de cablecars. Deze behoren tot het Muni-systeem, het hele openbaar vervoer van San Francisco. De cablecars vervoeren al honderd jaar mensen over de heuvels van de stad. Wat we echter eerder gezien hebben blijkt nog steeds te gelden. Een rij van meer dan tweehonderd mensen! Moe als we zijn sluiten we toch maar aan. Er gaan echter 50 mensen per keer mee dus het valt allemaal wel mee.

De historische Cablecars

Eenmaal in de cablecar hebben we een schitterend uitzicht over de baai (met dank aan de vele steile heuvels die we beklimmen) Echter, na een paar minuten krijgen we het bericht dat we niet verder kunnen. Er is een auto-ongeluk gebeurd en het spoor is geblokkeerd. Daarom besluiten we de bus te nemen. Als we eenmaal in het hotel komen is het al laat en na een heerlijke douche gaan we slapen.

There are no comments on this post.